Hur lyckas man på sociala medier?

Hur lyckas man på sociala medier?
Dela gärna!

Det är något jag brottas med just nu. Jag är inte dummare än att jag förstår att det finns en vinning med att ha många följare på sina plattformar. Det är där du skapar innehåll och visar vem du är. Mitt författarjag = mitt personliga varumärke.

Vem vill jag vara då? Jag inspireras av massor av människor i mitt flöde på Instagram. Jag gillar deras färgval, en palett av milda färger som tilltalar många. Jag gillar deras kreativa och humoristiska ton, något jag uppskattar själv. Jag gillar hur de varit konsekventa i sina val av av inlägg, layout och innehåll. Men vem är jag i allt detta? Hur kan jag känna att mina inlägg visar mig och inte blir svaga kopior av det som redan finns?

Jag försöker just nu att hitta en ton på Instagram som är jag. Jag använde mig av en sk CTA (call to action) där jag frågade mina följare vilken färg de associerade med mig. Kul grej med stor aktivitet. De flesta uttryckte att jag var färgglad, passade i starka färger och de flesta tyckte rosa eller röd. Jag valde rosaröd och letade reda på en bild på nätet som skulle utgöra bakgrund till mina inlägg och samtidigt visa min personlighet.

Jag nöjde mig inte med rosarött, utan letade fram varianter av samma paljettbild i olika färger, bilder fria att använda givetvis, dessa hittade jag på Public Domain Pictures. Gemensam nämnare blev alltså paljetter, det som utgör bakgrunden i mina inlägg. Jag vill använda olika färger. Annars skulle det inte vara jag. Nedan är en skärmbild av mitt instaflöde just nu. Rosa och guld har hittat dit än så länge.

Jag har dessutom tagit steget ut och postar filmsnuttar, sk reels också. De ska visst genera flest visningar och på sätt kan jag få fler följare. So far so good. Jag startade allt detta färgkombinerande 1 januari. Hittills har jag fått fem nya följare. Jag värderar ingenting. Det kan ha att göra med att jag i samband med detta började skriva krönikor i Nerikes Allehanda också. Vet ej. Men någon flod av nya följare har jag inte fått.

Jag använder gratisversionen av Canva, när jag designar mina färgglada inlägg. Jag valde att göra en och samma logga till alla höjdpunkter. Snyggt, tycker jag. Dessutom har jag tillbringat säkert två timmar på att kolla igenom arkivet av händelser för att fylla på innehållet. Så mycket roligt jag har postat de två senaste åren! Det blev en resa down memory lane. För övrigt kollar jag gärna in andras höjdpunkter. Där är folk oftast mer avslappnade och bjussiga. Hur gör du?

Om du tyckte att mitt inlägg var intressant, så får du gärna berätta det för mig. Hoppa gärna in på mitt Instakonto och kommentera där också. Då kan du ju kolla in min nya look lite till.

So long så länge!

/Anna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.